Θέματα αντισυνταγματικότητας των Μνημονίων, των ειδικών πράξεων νομοθετικού περιεχομένου, (ν)τροπολογιών, με τελευταία αυτή με την οποία δίδεται ασυλία στα απιστία στα στελέχη διοικητικών συμβουλίων τραπεζών για τα θαλασσοδάνεια που μοίρασαν στα νομικά πρόσωπα δημοσίου και ιδιωτικού δικαίου θα είχαν λυθεί υπέρ του λαού αν υφίστατο Συνταγματικό Δικαστήριο και η Δικαιοσύνη λειτουργούσε ανεξάρτητα από την πολιτική εξουσία.

Αυτά δήλωσε στη συνέντευξη που παραχώρησε στο Radio1d.gr, το ιντερνετικό ραδιόφωνο του Συλλόγου Δανειοληπτών και Προστασίας Καταναλωτών Βορείου Ελλάδος, ο καθηγητής Συνταγματικού Δικαίου στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης και διδάσκων στην Εθνική Σχολή Δικαστών, Κωνσταντίνος Χρυσόγονος.

Για την επαίσχυντη τροπολογία που πέρασαν την τελευταία στιγμή με αδιαφανείς διαδικασίες για δεύτερη φορά η ΝΔ, το ΠΑΣΟΚ και η ΔΗΜΑΡ, δήλωσε σχετικά ότι «αυτή η διάταξη προσβάλλει καταφανώς την αρχή της ισότητας των Ελλήνων. Δεν καλύπτονται κανονικά με την τροπολογία τα δάνεια προς κόμματα, αλλά η διάταξη κάνει λόγο για πρόσωπα νομικού δικαίου suis generis όμως συνέταξαν κατά τέτοιο τρόπο την τροπολογία ώστε να περιλαμβάνει και τα θαλασσοδάνεια προς τα κόμματα. Βέβαια, τα κόμματα δεν είναι το ίδιο με εταιρίες ή οργανισμούς όπως ο ΟΠΑΠ π.χ. αλλά θα πρέπει να αντληφθούμε ποιες είναι οι προθέσεις των ψηφισάντων. Οπως και να έχει, οι εισαγγελικές αρχές θα πρέπει να συνεχίσουν τη δίωξη για τα αδικήματα αυτά της απιστίας που οι κυβερνώντες επιχειρούν να διαγράψουν για τους τραπεζίτες που χορήγησαν τα θαλασσοδάνεια σε νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου. Πρώτον οφείλει να ερμηνευθεί η τροπολογία ότι δεν αφορά τα κόμματα και δεύτερον ότι είναι κατάφωρα αντισυνταγματική, είναι ανίσχυρη και ανεφάρμοστη».

«Οι δικαστικοί δεν μπορούν να εμποδίσουν τους κυβερνώντες να περνούν ότι θέλουν από τη Βουλή, μπορούν όμως να ελέγξουν το περιεχόμενο των νόμων και να εμποδίσουν την εφαρμογή τους. Τα δικαστήρια άλλωστε υποχρεούνται να μην εφαρμόσουν οτιδήποτε είναι αντισυνταγματικό, αλλά κάθε δικαστής είναι πρόσωπο και ίσως έχει τις αδυναμίες του», τόνισε ο κ. Χρυσόγονος.

Διορισμοί-ρουσφέτια στα προεδρεία των δικαστηρίων

Η ευνοιοκρατία που οδήγησε στη διάβρωση του δικαστικού συστήματος αποτελεί τροχοπέδη για την αντιστροφή της κατάστασης υπέρ του λαού, ο οποίος πληρώνει τώρα την κρίση που του φόρτωσε η παρασιτική «ελίτ», διότι όπως καταγγέλλει ο κ. Χρυσόγονος «δυστυχώς στην Ελλάδα οι προαγωγές προέδρων και αντιπροέδρων των δικαστηρίων ορίζονται από την κυβέρνηση που σημαίνει ότι δυστυχώς κατά τρόπο αντίθετο προς τις επιταγές της δικαστικής ανεξαρτησίας οι εκάστοτε κυβερνώντες με νομοσχέδια, διορίζουν υπερπληθώρα προέδρων και αντιπροέδρων στο δικαστικό σώμα. Π.χ. στο Συμβούλιο της Επικρατείας υπάρχουν έξι τμήματα με προέδρους και αντιπροέδρους που ανανεώνονται ανά ένα – δύο χρόνια και διορίζονται σε αυτά άνθρωποι των εκάστοτε κυβερνήσεων. Η υπερπληθώρα αυτή αποτελεί κίνητρο ή αντικίνητρο -όπως το πάρει κανείς- ώστε να είναι ασύδοτοι οι κυβερνώντες και να κρατάνε δεμένα τα χέρια των μελών του Ανώτατου Δικαστηρίου».

«Ανύπαρκτη η τρόικα από νομικής άποψης»

«Η πολιτική εξουσία έχει μεν εκχωρηθεί στην τρόικα, αλλά από νομική άποψη η τρόικα είναι ανύπαρκτη», δήλωσε ο κ. Χρυσόγονος και εξηγεί ότι. «οι νόμοι υπόκεινται στο ελληνικό Σύνταγμα και κατ’ επέκταση πρέπει να εφαρμόζονται από τα ελληνικά δικαστήρια. Κατά πόσο θέλουν ή μπορούν οι δικαστικοί να προχωρήσουν στην εφαρμογή της συνταγματικότητας αυτό είναι θέμα που αφορά κάθε δικαστή ξεχωριστά, όμως μιλάμε για ένα απαρχαιωμένο και δυσλειτουργικό σύστημα. Θα πρέπει να συ,μβιβαστούμε με αυτό τον τρόπο απονομής της δικαιοσύνης μέχρι να γίνει η επόμενη συνταγματική αναθεώρηση, αν γίνει, και ακόμη και αν αυτό συμβεί και αποφασίσουν τελικά την ίδρυση Συνταγματικού Δικαστηρίου, θα πρέπει να δούμε πόση ισχύ θα έχει το Συνταγματικό Δικαστήριο», δήλωσε ο κ. Χρυσόγονος, αφήνοντας αιχμές για τα μέτρα-ημίμετρα που γενικά προωθούν και εφαρμόζουν οι εκάστοτε κυβερνώντες για να ισχυριστούν ότι δήθεν λαμβάνουν φιλολαϊκά μέτρα που στην ουσία όμως αποσκοπούν μόνο στον αποπροσανατολισμό της δοκιμαζόμενης κοινωνίας.

«Οι πολιτικοί δεν θέλουν το Συνταγματικό Δικαστήριο»

Ο καθηγητής είναι σαφής για το ποιος δεν θέλει την ίδρυση Συνταγματικού Δικαστηρίου στην Ελλάδα. «Δεν έχουμε Συνταγματικό Δικαστήριο διότι οι πολιτικοί μας δεν το ήθελαν ποτέ. Το Συνταγματικό Δικαστήριο θα έτεινε να ασκεί πιο διεισδυτικό έλεγχο, ενώ τώρα τέτοιο θεσμικό όργανο της Δικαιοσύνης δεν υφίσταται. Ας μην συζητάμε για τον Αρειο Πάγο που δεν ασκεί ποτέ έλεγχο.Το Συνταγματικό Δικαστήριο θα αποτελούσε εμπόδιο στις αντισυνταγματικές μεθοδεύσεις της τρόικας και των κυβερνώντων, όπως ακριβώς συνέβη σε άλλες περιπτώσεις χωρών, όπως η πρόσφατη απόφαση του Συνταγματικού Δικαστηρίου της Πορτογαλίας ότι το Μνημόνιο που επιβλήθηκε εκεί είναι αντισυνταγματικό και επομένως παράνομο, της Λετονίας και της Ρουμανίας. Αρα απλά οι πολιτικοί εδώ δεν θέλουν να υπάρχει Συνταγματικό Δικαστήριο που θα ελέγχει και θα εμποδίζει τις μεθοδεύσεις τους», είπε.

Οι δόσεις και ο ναρκομανής

Οι μνημονιακές κυβερνήσεις επιβάλλουν τα μέτρα που οι ίδιοι και η τρόικα θέλουν μέσω των ειδικών πράξεων νομοθετικού περιεχομένου και με εκβιαστικό τρόπο, δηλαδή την τελευταία στιγμή, και με εντελώς παράνομο τρόπο, αποκαλύπτει ο. Χρυσόγονος. «Οι πράξεις νομοθετικού περιεχομένου προβλέπονται μεν στο Σύνταγμα, αλλά επιβάλλονται μόνο σε έκτακτες περιστάσεις, όπως για παράδειγμα στην περίπτωση θεομηνίας. Οι μνημονιακές κυβερνήσεις τις χρησιμοποίησαν ως υποκατάστατο της συνήθους διαδικασίας κατάθεσης και ψήφισης νόμων μέσω της Βουλή χωρίς να συντρέχουν οι καταστάσεις για απρόβλεπτες ανάγκες, όπως θεομηνίες. Ισα-ίσα στην προκειμένη περίπτωση οι «ανάγκες» ήταν απλά προβλέψιμες και προσχεδιασμένες με την τρόικα. Είναι η συνήθης τακτική των κυβερνήσεων να μην περνάνε αντιλαϊκά μέτρα μέχρι την τελευταία στιγμή πριν από την ώρα της επόμενης δόσης από την τρόικα, εκβιάζοντας τον λαό με τις ειδικές πράξεις νομοθετικού περιεχομένου σαν να ήταν η χώρα ναρκομανής και χρειάζεται τις δόσεις της. Μας πάσαραν ειδικές πράξεις νομοθετικού περιεχομένου και μας λένε ότι δεν θα έχουμε λεφτά» είπε, καταλήγοντας ότι «στο τέλος δυστυχώς μόνο η πολιτική βούληση μας σώζει».

Ο Κωνσταντίνος Χρυσόγονος γεννήθηκε το 1961. Πήρε το πτυχίο του Τμήματος Νομικής του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης το 1983 με βαθμό άριστα. Το 1987 ανακηρύχθηκε διδάκτορας του Συνταγματικού Δικαίου του Πανεπιστημίου του Αννοβέρου Γερμανίας με βαθμό magna cum laude. Το 2003 εκλέχθηκε ομόφωνα Καθηγητής του Συνταγματικού Δικαίου του Τμήματος Νομικής του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, όπου ήταν μέλος του διδακτικού προσωπικού από το 1989. Παράλληλα διδάσκει στην Εθνική Σχολή Δικαστών, από την ίδρυσή της το 1995 ως σήμερα. Έχει διατελέσει σύμβουλος σπουδών του Εθνικού Κέντρου Δημόσιας Διοίκησης και μέλος του Εθνικού Συμβουλίου Ραδιοτηλεόρασης. Είναι αντιπρόεδρος του Κέντρου Ευρωπαϊκού Συνταγματικού Δικαίου. Το συγγραφικό του έργο περιλαμβάνει δώδεκα βιβλία και περισσότερες από πενήντα μελέτες δημοσιευμένες σε νομικά περιοδικά ή συλλογικούς τόμους, στην ελληνική, αγγλικά ή γερμανική γλώσσα. danioliptes.gr