Την «πρωτοκαθεδρία» στις περιπτώσεις διαφθοράς διατηρούν οι εφοριακοί, λόγω της φύσης της εργασίας τους, και υπάλληλοι με πολλά χρόνια προϋπηρεσίας και συχνά υψηλό βαθμό στη διοίκηση.
Τα περισσότερα περιστατικά διαφθοράς σχετίζονται με παραβάσεις καθήκοντος, συναλλαγές δημόσιων λειτουργών «κάτω από το τραπέζι» και ελλιπή ή αδικαιολόγητα «πόθεν έσχες». Κοινό χαρακτηριστικό των περισσότερων πειθαρχικών αποφάσεων είναι η απαλλαγή ή μη επιβολή της προσήκουσας σε σχέση με τη βαρύτητα των παραπτωμάτων ποινής, γεγονός που οδήγησε το γενικό επιθεωρητή στην άσκηση ένστασης ενώπιον των δευτεροβάθμιων πειθαρχικών συμβουλίων, δυνατότητα που όμως περιορίζεται από το νέο πειθαρχικό δίκαιο (νόμος 4057/12 ).
Είναι χαρακτηριστικό ότι οι υποθέσεις που εξετάστηκαν σε δεύτερο βαθμό, ύστερα από παρέμβαση του κ. Ρακιντζή, είναι αυξημένες περίπου κατά 10% συγκριτικά με πέρσι, στοιχείο που καταδεικνύει την εντατικοποίηση των ελέγχων αλλά και τη διατήρηση των προβλημάτων κακοδιοίκησης. Ο γενικός επιθεωρητής άσκησε ένσταση κατά 185 πρωτόδικων πειθαρχικών αποφάσεων (εν συνόλω 1.250) που ήταν υπερβολικά επιεικείς ή η αιτιολόγησή τους ανεπαρκής.
Ενδεικτική η περίπτωση εφοριακού στη ΔΟΥ Τρικάλων, ο οποίος από το 1995 ως το 2006 εξέδιδε χρηματικά εντάλματα πληρωμής για την εξόφληση δανείων ή λογαριασμών στους δήμους Φαρκαδόνας και Πιαλείων, τα οποία όμως ουδέποτε απέδωσε. Έτσι, ιδιοποιήθηκε περίπου 175.000 ευρώ. Το πειθαρχικό παρελθόν του ήταν πλούσιο, αφού σε βάρος του εκκρεμούσε και άλλη πειθαρχική δίωξη για υπεξαίρεση σε παράβολα Δημοσίου (ΚΤΕΟ) αξίας 22.000.000 δρχ. Στον υπάλληλο είχε αρχικώς επιβληθεί η ποινή της προσωρινής παύσης έξι μηνών.
Σε άλλη περίπτωση, εφοριακός στην Αθήνα απαίτησε 100.000 ευρώ για να μην καταχωρηθεί φορολογική παράβαση σε επιχείρηση. Το πρωτοβάθμιο πειθαρχικό του επέβαλε προσωρινή παύση έξι μηνών. Απολύθηκε από το δευτεροβάθμιο.
Προϊστάμενος του Τμήματος Κινήτρων Περιφερειακής Ανάπτυξης στην Πελοπόννησο παρέδωσε σε εταιρεία επιταγές 230.000 ευρώ, ποσό που αντιπροσωπεύει την επιχορήγηση της επένδυσης, χωρίς να ελέγξει το σχετικό φάκελο. Σε άλλη υπόθεση, ο ίδιος εξέδωσε επιταγή ποσού 467.300 ευρώ ως προκαταβολή της προβλεπόμενης επιχορήγησης (50%), παρά το γεγονός ότι ήταν ελλιπή τα δικαιολογητικά. Αρχικά του είχε επιβληθεί η πειθαρχική ποινή της προσωρινής παύσης έξι μηνών με πλήρη στέρηση αποδοχών.
Υπάλληλος του ΙΚΑ ΕΤΑΜ Θήρας απαλλάχθηκε από πειθαρχικό παράπτωμα, αν και χορηγούσε βεβαιώσεις μη οφειλής σε επιχειρήσεις που δεν είχαν πληρώσει ασφαλιστικές εισφορές.
Προϊστάμενος της Δ/νσης Οικ. Υπηρεσιών του ΕΟΤ απαλλάχθηκε από το πρωτοβάθμιο Πειθαρχικό, αν και με πράξεις ή παραλείψεις του από το 2006 έως το 2010 συνέβαλε στην πρόκληση οικονομικής ζημίας σε βάρος του ΕΟΤ (από την υπογραφή δελτίων τουρισμού) και στη δημιουργία υποχρεώσεων σε βάρος του. Στην υπόθεση εμπλέκονται και άλλοι υπάλληλοι και ο Γενικός Επιθεωρητής άσκησε ένσταση.
Σχεδόν το 70% των σοβαρών πειθαρχικών παραπτωμάτων έχει τελεσθεί από «παλιούς» υπαλλήλους με α’ βαθμό και αρκετά χρόνια υπηρεσίας (τουλάχιστον 20-25). Πολλοί κατέχουν θέσεις ευθύνης (προϊστάμενοι τμημάτων κ.ά.).
Συγχρόνως, σε εξέλιξη βρίσκεται αναδρομικός έλεγχος όλων των «πόθεν έσχες» των περίπου 60 υπαλλήλων της Δ/νσης Ιδιωτικών Επενδύσεων του υπουργείου Ανάπτυξης, οι οποίοι «ξηλώθηκαν» πριν από μήνες μετά τις καταγγελίες επιχειρήσεων. Οι υπάλληλοι ενέκριναν επιδοτήσεις τουριστικών μονάδων, αν και οι επιχειρηματίες προσκόμιζαν πλαστές εγγυητικές επιστολές. Μάλιστα, φέρεται να έχουν αποδεχθεί τρεις πλαστές εγγυητικές επιστολές, ύψους 8 εκατ. ευρώ από υποψήφιους επενδυτές. Ο Γενικός Επιθεωρητής σε συνεργασία με το Σώμα Επιθεωρητών διερεύνησαν με ποιο τρόπο παραβιάζονταν οι διαδικασίες προτεραιότητας για την εξέταση των φακέλων, ώστε να επισπευσθούν οι επιδοτήσεις στους ενδιαφερόμενους επιχειρηματίες.
Protothema