Τι αποφασίστηκε για τα “κόκκινα” αγροτικά δάνεια

Να κρατήσει τα τρακτέρ στα χωράφια επιχειρεί η κυβέρνηση με το πολυνομοσχεδίο  του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων που υπόσχεται ανάσα στα «κόκκινα» αγροτικά ενυπόθηκα δάνεια.

 

Ουσιαστικά, το πολυνομοσχέδιο δεν είναι παρά μία ανάσα προς την πρώην ΑΤΕ όπου μεταβιβάστηκαν τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια, τα οποία σύμφωνα με εκτιμήσεις αγγίζουν τα 800 εκατ. ευρώ, ενώ η υποθηκευμένη γη σύμφωνα με τον υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης, κ. Αθανάσιο Τσαυτάρη, αγγίζει τα 500.000 στρέμματα.

Βέβαια, ουδείς γνωρίζει αν από αυτά τα 500.000 στρέμματα της αγροτικής γης είναι υποθηκευμένα στην υπό εκκαθάριση Αγροτική Τράπεζα ή στην Τράπεζα Πειραιώς στην οποία χαρίστηκε το «καλό» κομμάτι της ΑΤΕ. Όπως ακριβώς και με την ΕΤΒΑ, όταν η πώληση της σε ιδιώτες σηματοδότησε το τέλος μιας εποχής κρατικού παρεμβατισμού στις τράπεζες και στην οικονομία, αφού η «ιστορική» τράπεζα συνέβαλλε τα μέγιστα στην ανάπτυξη της βιομηχανίας στις δεκαετίες του ’60 και του ’70, αλλά τελικώς αν ενεπλάκη σε οικονομικές-δανειακές δολιχοδρομίες λίγο αργότερα.

 

«Έτσι προστατεύουν τους αγρότες» αναρωτήθηκε μιλώντας στο radio1d.gr, ο Πρόεδρος του Συλλόγου Δανειοληπτών και Προστασίας Καταναλωτών Βορείου Ελλάδος Χαράλαμπος Περβανάς. Υπογράμμισε οτι πρόθεση της κυβέρνησης είναι να εισπράξει ότι μπορεί περισσότερο από τους αγρότες ενώ σε περιπτώσεις κομμάτων ή μεγαλοεπιχειρηματιών τα χαρίζουν!

 

Τι προβλέπει η τροπολογία

 

Σύμφωνα με πληροφορίες, η τροπολογία του πολυνομοσχεδίου του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων προβλέπει «κούρεμα» μέχρι και 40% των τόκων υπερημερίας των κόκκινων δανείων με παράλληλο «κούρεμα» στις υποθήκες ή στις προσημειώσεις που τα βαρύνουν. Σε περίπτωση νέας αδυναμίας πληρωμής δίνει τη δυνατότητα στους αγρότες να το αποπληρώσουν σε βάθος δεκαετίας με προνομιακό επιτόκιο 3%.

 

Αν η κυβέρνηση επιθυμούσε όντως ανάσα στους υπερχρεωμένους αγρότες θα προχωρούσε στην απόφαση για εκκαθάριση της οφειλής τους καθώς σχεδόν όλες οι δανειακές συμβάσεις της πρώην Αγροτικής είναι άκυρες!

 

Τη στιγμή, λοιπόν, που ο Υπουργός Οικονομικών χαιρετίζει την κοινοτική οδηγία που ενέκρινε το ECOFINγια αυξημένη προστασία των δανειοληπτών, ο ίδιος συνεχίζει να αγνοεί την κοινοτική οδηγία για τον υπολογισμό του τόκου, που από το 2005 είναι νόμος του κράτους.

 

Αντ’ αυτού αποφασίζει δήθεν «γενναίο» κούρεμα των τόκων υπερημερίας, οι οποίοι αντιστοιχούν σε 2,5% όταν, σύμφωνα με την απόφαση του Αρείου Πάγου 1219/2001 και την Τράπεζα της Ελλάδος οι τόκοι υπερημερίας πρέπει να αντιστοιχεί στο 2%.

Σύμφωνα με σημερινό δημοσίευμα του Ελεύθερου Τύπου, το άρθρο που ψηφίστηκε την περασμένη Δευτέρα προβλέπει ότι το ύψος του συνόλου των καταβληθέντων ποσών (όσων έχουν ήδη καταβληθεί και αυτών που θα καταβληθούν) δεν μπορεί να είναι μεγαλύτερο από το 120% του κεφαλαίου του δανείου, εφόσον το σύνολο των απαιτήσεων της τράπεζας, οι οποίες απορρέουν από το δάνειο, δεν υπερβαίνει το διπλάσιο του αρχικού κεφαλαίου.

 

Για παράδειγμα, αν ένας αγρότης έχει λάβει δάνειο ύψους 10.000 ευρώ και οι συνολικές οφειλές του προς την τράπεζα (κεφάλαιο, τόκοι, τόκοι υπερημερίας κ.λπ.) δεν ξεπερνούν τις 20.000 ευρώ (δηλαδή το διπλάσιο του αρχικού κεφαλαίου), το ύψος του δανείου του περιορίζεται στις 12.000 ευρώ, δηλαδή μια μείωση της τάξεως του 40%. Ο ανώτερος χρόνος αποπληρωμής του δανείου στην προκειμένη περίπτωση προσδιορίζεται στα πέντε χρόνια και το ληξιπρόθεσμο και απαιτητό ποσό του δανείου μπορεί να εξοφληθεί εφάπαξ ή τμηματικώς.


Στην περίπτωση δε που το σύνολο των απαιτήσεων της τράπεζας είναι ανώτερο του διπλάσιου του αρχικού κεφαλαίου, τότε το ύψος του κόστους των καταβληθέντων ποσών περιορίζεται στο διπλάσιο του ληφθέντος κεφαλαίου. Παραδείγματος χάρη, αν ένας αγρότης έχει λάβει δάνειο 10.000 ευρώ και τα χρέη του προς την τράπεζα ξεπερνούν τις 20.000 ευρώ (ανώτερο του διπλάσιου του αρχικού κεφαλαίου), το ύψος του δανείου του πέφτει στις 20.000 ευρώ. Όσον αφορά στο χρόνο αποπληρωμής του δανείου, ορίζεται στα επτά έτη.


Τι προβλέπεται για τις υποθήκες

 

Ανάλογο «κούρεμα», με αυτό των τόκων του δανείου, γίνεται και στις υποθήκες και στις προσημειώσεις που το βαραίνουν. Συγκεκριμένα, όπως αναφέρει το σχετικό άρθρο, το ποσό του δανείου για το οποίο έχει εγγραφεί υποθήκη ή προσημείωση υποθήκης περιορίζεται σε ποσοστό 120% του κεφαλαίου του δανείου, εφόσον το σύνολο των απαιτήσεων της τράπεζας, οι οποίες απορρέουν από το δάνειο, δεν υπερβαίνει το διπλάσιο του αρχικού κεφαλαίου, ενώ περιορίζεται στο διπλάσιο του ληφθέντος κεφαλαίου του δανείου, αν το σύνολο είναι ανώτερο του διπλάσιου. Έτσι, για παράδειγμα, εάν κάποιος αγρότης είχε πάρει δάνειο 10.000 ευρώ και η τράπεζα του είχε υποθηκεύσει ακίνητα αξίας μεγαλύτερης των 20.000 ευρώ, πλέον η υποθήκη πέφτει στις 12.000 ευρώ.


Επιπλέον, όπως προβλέπεται στο άρθρο, σε περίπτωση εγγραφής υποθήκης ή προσημείωσης υποθήκης σε περισσότερα του ενός αγροτικά ακίνητα, η υποθήκη περιορίζεται από την τράπεζα στο ακίνητο ή στα ακίνητα που εξασφαλίζουν την απαίτησή της μέχρι τα ως άνω όρια και κατά προτεραιότητα σε αυτό ή αυτά που δεν αποτελούν πρώτη κατοικία ή κύρια αποθήκη αγροτοεφοδίων του αγρότη. Αξίζει δε να σημειωθεί ότι η παλαιά ΑΤΕ υποθήκευε περιουσιακά στοιχεία του αγρότη (χωράφια, κατοικία) αξίας έως και 300% παραπάνω από το δάνειο.

Ιδιαίτερα ευνοϊκή είναι και η διάταξη του άρθρου που προβλέπει ότι σε περίπτωση που ο αγρότης δεν καταφέρει να καταβάλει εμπρόθεσμα δύο συνεχόμενες δόσεις από αυτές που έχουν συμφωνηθεί, όπως προβλέπεται παραπάνω, το ανεξόφλητο ποσό του δανείου μετατρέπεται σε νέο μεσοπρόθεσμο δάνειο διάρκειας από πέντε έως δέκα χρόνων με επιτόκιο 3%. Η ακριβής διάρκεια του νέου δανείου καθορίζεται από τον εκκαθαριστή βάσει του ύψους της οφειλής.


Τέλος, προβλέπεται και η δυνατότητα εκμίσθωσης των αγροτικών ακινήτων από την τράπεζα, εφόσον βέβαια δεν αποτελεί πρώτη κατοικία ή κύρια αποθήκη του αγρότη. Δηλαδή, η τράπεζα μπορεί να απαιτήσει από τον οφειλέτη την εκχώρηση του μισθώματος σε εκείνη μέχρι την ολοσχερή εξόφληση του δανείου. Τα αγροτικά ακίνητα θα εκμισθώνονται για διάστημα τριών χρόνων μετά από ανοικτό πλειοδοτικό διαγωνισμό με τιμή εκκίνησης που θα αντιστοιχεί στην ετήσια δόση εξόφλησης του δανείου.

 

Βασική προϋπόθεση για την αξιολόγηση της αίτησης του υποψήφιου μισθωτή είναι ότι η οικονομική προσφορά του δεν μπορεί να είναι μικρότερη από την τιμή εκκίνησης. Τη διαδικασία εκμίσθωσης αναλαμβάνει ο Οργανισμός Πληρωμών και Ελέγχου Κοινοτικών Ενισχύσεων Προσανατολισμού και Εγγυήσεων (ΟΠΕΚΕΠΕ).

 

Η «γενναιοδωρία» του κυρίου Πλειστηριασμοί είναι αξιομνημόνευτη! Ετοιμάζονται με νόμο να βάλουν στο χέρι ότι περισσεύει από το σημαντικά συρρικνωμένο αγροτικό εισόδημα ενώ δεν θα διστάσουν να εκμισθώσουν ακόμη και την αγροτική γη προκειμένου να μην χάσουν χρήματα.

 

Σε αυτό φαίνεται να «βοηθούν» και κάποιοι δικαστές, οι οποίοι στρέφονται όλο και περισσότερο υπέρ των τραπεζών. Χαρακτηριστικό παράδειγμα, ενός αγρότη – μέλους του Συλλόγου Δανειοληπτών και Προστασίας Καταναλωτών Βορείου Ελλάδος ο οποίος ζήτησε την προστασία του Νόμου Κατσέλη κι αντ’ αυτού ο Ειρηνοδίκης αποφάσισε τη ρευστοποίηση των αγροτεμαχίων του με τα οποία έβγαζε το ψωμί του και του όρισε μηνίαια δόση ύψους 900 ευρώ όταν το οικογενειακό του εισόδημα αγγίζει μόλις τα 1050 ευρώ!

 

Danioliptes.gr