Το μεγάλο σχέδιο για την 4η κατά σειρά ανακεφαλαιοποίηση των ελληνικών τραπεζών παρουσιάζει το bankingnews.gr στηριζόμενο σε αξιόπιστες θεσμικές και τραπεζικές πηγές.
(1η ανακεφαλαιοποίηση το 2009 τα 5 δισεκ. με τις προνομιούχες, 2η ανακεφαλαιοποίηση 2013 με 25 δισεκ. 3η ανακεφαλαιοποίηση 2014 με 8,3 δισεκ και 4η ανακεφαλαιοποίηση Νοέμβριος – Δεκέμβριο του 2015).
Ο στόχος είναι ανακεφαλαιοποίηση με resolution και στις 4 συστημικές τράπεζες, χωρίς bail in χωρίς δηλαδή εμπλοκή καταθετών και αυτό θα συμβεί εφόσον οι αυξήσεις κεφαλαίου ολοκληρωθούν έως το τέλος του 2015, πριν ενεργοποιηθεί η διαδικασία του bail in από την 1η Ιανουαρίου του 2016.
Να σημειωθεί ότι οι έλληνες τραπεζίτες βρέθηκαν στην Φρανκφούρτη στο τέλος της προηγούμενης εβδομάδας είχαν επαφές με ΕΚΤ και SSM και αποκόμισαν ορισμένα συμπεράσματα με κυριότερο «βοηθείστε μας ως Ελλάδα για να μπορέσουμε να σας βοηθήσουμε με τους όρους ανακεφαλαιοποίησης»
Το σχέδιο το οποίο είναι υπό διαμόρφωση θα περιλαμβάνει τις εξής παραμέτρους και παρουσιάζεται με χρονική σειρά εξέλιξης των γεγονότων.
Η Τρόικα βρίσκεται στην Ελλάδα
Τα τεχνικά κλιμάκια της Τρόικα έχουν έρθει στην Ελλάδα και το ενδιαφέρον ειδικά για τις τράπεζες θα εστιαστεί στους μηχανισμούς και τρόπους ανακεφαλαιοποίησης.
Οι τραπεζίτες βρέθηκαν στην Φρανκφούρτη είχαν συναντήσεις με ΕΚΤ και SSM και κατέληξαν σε ορισμένα συμπεράσματα.
Στις 10 Αυγούστου ξεκινούν τα AQR των stress tests
Στις 10 Αυγούστου ξεκινούν τα AQR τα asset quality review από την ΕΚΤ για τις ελληνικές τράπεζες.
Η ΕΚΤ θα πραγματοποιήσει έλεγχο ποιότητας στοιχείων ενεργητικού, θα αποτιμήσει πόσο έχουν αυξηθεί τα προβληματικά δάνεια και θα αξιολογήσει την αξία των περιουσιακών στοιχείων των τραπεζών.
Η διαδικασία ξεκινάει 10 Αυγούστου του 2015 για να ολοκληρωθεί την πρώτη εβδομάδα του Οκτωβρίου
Τα stress tests θα ανακοινωθούν 18 ή 25 Οκτωβρίου.
Στόχος είναι τα stress tests να ανακοινωθούν 24-25 ή 17-18 Οκτωβρίου.
Το ύψος της ανακεφεφαλαιοποίησης ακόμη δεν μπορεί να καθοριστεί με ακρίβεια καθώς δεν είναι γνωστές οι μακροοικονομικές παραδοχές και αν τελικώς αποτιμηθεί με όρους κεφαλαίου και η αναβαλλόμενη φορολογία DTA.
Αν δεχθούμε παραδοχές ύφεση 5% για το 2015, εκτίμηση NPLs στο 50% θα προκύψει κεφαλαιακή ζημία 10-12 δισεκ. ευρώ.
Αν οι παραδοχές είναι πιο ήπιες οι νέες κεφαλαιακές ανάγκες θα μπορούσαν να φθάσουν στα 6-7 δισεκ. ευρώ.
NPLs 50% από 37% στο τέλος του α΄ τριμήνου του 2015 είναι μάλλον ακραίο σενάριο καθώς η εξέλιξη των προβληματικών δανείων στην Ελλάδα ταυτίστηκε με την εξέλιξη του οικονομικού κύκλου.
Στην Κύπρο με βάση την ΕΒΑ τα προβληματικά δάνεια έφθασαν στο 62% γιατί ύφεση και capital controls εμφανίστηκαν σε μικρό χρονικό διάστημα και βίαια.
Στην Ελλάδα τα NPLs ως φαινόμενο βρίσκεται σε εξέλιξη εδώ και 4 χρόνια που σημαίνει ότι ο μεγάλος όγκος του προβλήματος έχει εμφανιστεί.
Ωστόσο αν τα NPLs έφθαναν στο 45% δεν θα ήταν έκπληξη αυτό σημαίνει 12 δισεκ. νέα προβληματικά δάνεια και με coverage ratio 55% κατά μέσο όρο μεταφράζεται σε περίπου 5,5 δισεκ ανάγκη σε νέο κεφάλαιο.
Η αναβαλλόμενη φορολογία αργότερα
Το ζήτημα της αναβαλλόμενης είναι καίριο για τις ελληνικές τράπεζες γιατί σε σύνολο 23,5 δισεκ. κεφαλαίων με όρους Βασιλείας ΙΙΙ τα 14 δισεκ. είναι λογιστικά κεφάλαια, αναβαλλόμενη φορολογία DTA.
Είναι πιθανό η λύση για τον αναβαλλόμενο φόρο να λάβει πανευρωπαϊκά χαρακτηριστικά άρα μπορεί να καθυστερήσει και να μην αποτιμηθεί στα stress tests του Οκτωβρίου του 2015 που θα αφορούν μόνο τις ελληνικές τράπεζες αλλά στα νέα stress tests του Οκτωβρίου του 2016 που θα αφορούν όλες τις συστημικές τράπεζες της Ευρώπης μαζί και των ελληνικών.
Τον Οκτώβριο του 2016 οι ελληνικές τράπεζες θα περάσουν νέα stress tests…..
Νέες ΑΜΚ στις τράπεζες Νοέμβριο και Δεκέμβριο του 2015
Ο χρόνος της ανακεφαλαιοποίησης είναι επίσης καθοριστικής σημασίας.
Όλοι θέλουν η ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών να ολοκληρωθεί εντός του διαστήματος Νοεμβρίου
– Δεκεμβρίου του 2015 και πριν το 2016.
Ο βασικός στόχος είναι να μην εμπλακεί η διαδικασία ανακεφαλαιοποίησης των ελληνικών τραπεζών στα γρανάζια των σκληροπυρηνικών της Ευρώπης που θα ήθελαν να υπάρξει bail in στις ελληνικές τράπεζες.
Η διαδικασία του bail in καθορίζεται ήδη από την ντιρεκτίβα 4119 του Αυγούστου του 2013.
Τι αναφέρει η ντιρεκτίβα 4119 για το bail in
Τι περιλαμβάνει η αποκαλυπτική ντιρεκτίβα της ΕΕ 4119 που αφορά το bail in δηλαδή την εμπλοκή μετόχων και ομολογιούχων στην κεφαλαιακή αναδιάρθρωση των τραπεζών;
Συγκεκριμένα αναφέρεται ότι για να επενδύσει το κράτος νέα κεφάλαια σε μια τράπεζα που έχει ήδη ανακεφαλαιοποιηθεί τότε οι παλαιοί μέτοχοι και οι ομολογιούχοι θα υποστούν τις συνέπειες θα υποστούν τις ζημίες.
Η ντιρεκτίβα της Commission έχει ισχύ από 1 Αυγούστου του 2013 και αφορά το bail in και τις κρατικές ενισχύσεις στις τράπεζες.
Ας δώσουμε ένα παράδειγμα.
Μια ελληνική τράπεζα που έχει ανακεφαλαιοποιηθεί από το ΤΧΣ και χρειαστεί νέα κεφάλαια έχει την επιλογή να καταφύγει στους μετόχους της.
Αν οι ιδιώτες μέτοχοι δεν καλύψουν τις κεφαλαιακές ανάγκες, όλες οι μετοχές των ιδιωτών και των ομολογιούχων, διαγράφονται έως το ύψος της κεφαλαιακής ζημίας ή απαίτησης της τράπεζας και το ΤΧΣ υλοποιεί νέα αύξηση κεφαλαίου.
To θετικό στοιχείο είναι ότι διασφαλίζονται οι καταθέσεις.
Συγκεκριμένα αναφέρεται ότι η Επιτροπή δεν απαιτεί συνεισφορά από κατόχους ανώτερου χρέους (ιδίως από ασφαλισμένες καταθέσεις, ανασφάλιστες καταθέσεις, ομόλογα και όλα τα είδη senior debt) ως υποχρεωτικό επιμερισμό βαρών βάσει των κανόνων για τις κρατικές ενισχύσεις.
Τι αναφέρεται στις επίμαχες παραγράφους 40, 41, 42, 43 της ντιρεκτίβας 4119
40. Η κρατική στήριξη μπορεί να δημιουργήσει ηθικό κίνδυνο (moral hazard) και να υπονομεύσει την πειθαρχία της αγοράς.
Για τη μείωση του ηθικού κινδύνου, οι ενισχύσεις πρέπει να χορηγούνται μόνο υπό όρους που συνεπάγονται την κατάλληλη κατανομή των βαρών από τους υπάρχοντες επενδυτές.
41. Επαρκής κατανομή των βαρών συνεπάγεται συνήθως, μετά την απορρόφηση των απωλειών από ίδια κεφάλαια, συνεισφορές από κατόχους υβριδικών τίτλων και κατόχους τίτλων μειωμένης εξασφάλισης
Οι κάτοχοι υβριδικών τίτλων και χρέους μειωμένης εξασφάλισης πρέπει να συμβάλουν στη μείωση του κεφαλαιακού ελλείμματος στο μέγιστο βαθμό.
Οι εισφορές αυτές μπορεί να λάβουν τη μορφή είτε μετατροπής των τίτλων σε κοινές μετοχές Κατηγορίας 1 (Common Equity Tier 1) είτε διαγραφής.
Σε κάθε περίπτωση, οι εκροές μετρητών από τον δικαιούχο προς τους κατόχους των τίτλων αυτών πρέπει να αποτραπεί στο βαθμό που είναι νομικά εφικτό.
42 . Η Επιτροπή δεν απαιτεί συνεισφορά από κατόχους ανώτερου χρέους (ιδίως από ασφαλισμένες καταθέσεις, ανασφάλιστες καταθέσεις, ομόλογα και όλα τα είδη senior debt) ως υποχρεωτικό επιμερισμό βαρών βάσει των κανόνων για τις κρατικές ενισχύσεις.
43. Σε περίπτωση που το κεφαλαιακό έλλειμμα παραμένει πάνω από το ελάχιστο εποπτικό όριο της ΕΕ σε αναλογία ιδίων κεφαλαίων, η τράπεζα θα πρέπει κανονικά να είναι σε θέση να αποκαταστήσει την κεφαλαιακή θέση από μόνη της, ιδίως μέσω μέτρων αύξησης κεφαλαίου, όπως ορίζεται στο σημείο 35.
Εάν δεν υπάρχουν άλλες δυνατότητες, μαζί με κάθε άλλη εποπτική δράση, όπως μέτρα έγκαιρης παρέμβασης ή άλλες διορθωτικές ενέργειες για να ξεπεραστεί το έλλειμμα, το χρέος μειωμένης εξασφάλισης πρέπει να μετατραπεί σε μετοχές, κατ ‘αρχήν, πριν ενεργοποιηθεί η κρατική ενίσχυση.
Resolution σε όλες τις τράπεζες στην Ελλάδα
Η επικρατούσα άποψη μεταξύ τραπεζιτών και θεσμικών πηγών είναι ότι και οι 4 τράπεζες θα υποστούν resolution, όχι όμως με την μορφή της good και bad bank δεν θα σπάσουν οι τράπεζες σε καλές ή κακές τράπεζες.
Το resolution θα είναι ένα πρόσθετο εργαλείο της ΕΚΤ ως εποπτικής αρχής για την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών.
Με βάση την διαδικασία ανακεφαλαιοποίησης σε μια αύξηση κεφαλαίου απαιτείται το 50% συμμετοχής των ιδιωτών.
Το 10% ίσχυσε μόνο για το 2013 και αποτέλεσε εξαίρεση στον κανόνα.
Αν τώρα από τις διαπραγματεύσεις που θα υπάρξουν μεταξύ Ελλάδος και Τρόικα, η συμμετοχή των ιδιωτών μειωθεί προφανώς θα δώσει επιπλέον κίνητρο στους ιδιώτες.
Όμως ο βασικός σχεδιασμός θέλει όλο το ύψος της ανακεφαλαιοποίησης των 4 συστημικών τραπεζών να το καλύψει το ΤΧΣ.
Αν οι ΑΜΚ είναι 7 ή 12 δισεκ. να τα καλύψει και τα 7 ή 12 δισεκ. το ΤΧΣ.
Προφανώς το dilution θα είναι ακραίο και το ΤΧΣ από το 55% θα βρεθεί ξανά στο 82-85% και οι ιδιώτες από 45% που ελέγχουν στις τράπεζες θα υποχωρήσουν στο 18% με 15%.
Το resolution που θα εφαρμοστεί στις ελληνικές τράπεζες θα σταματήσει….στους μετόχους και δεν θα φθάσει στους ομολογιούχους ή καταθέτες…αν και οι ομολογιούχοι δεν έχουν αποφύγει 100% τον κίνδυνο.
Το resolution που θα αγγίξει τους μετόχους θα έχει την μορφή dilution – απίσχνασης για τους μετόχους μέσω της πολύς μεγάλης μείωσης του ποσοστού τους και μέσω των reverse split.
Οποιαδήποτε συμμετοχή ιδιώτη θα είναι θετική εξέλιξη αλλά πλην ίσως του Fairfax οι πιθανότητες να επενδύσουν πάλι κεφάλαια οι ιδιώτες στις ελληνικές τράπεζες είναι ελάχιστες έως ελαχιστότατες έως μηδενικές.
Το ΤΧΣ θα ανακεφαλαιοποιήσει τις τράπεζες
Το ΤΧΣ θα ανακεφαλαιοποιήσει τις τράπεζες και όχι ο ESM ώστε να μην υποστεί dilution το ελληνικό κράτος ως μέτοχος των τραπεζών στις νέες αυξήσεις μετοχικού κεφαλαίου.
Το ΤΧΣ θα μπορεί να συμμετέχει στις νέες ΑΜΚ χωρίς τον περιορισμό των τιμών των προηγούμενων αυξήσεων μετοχικού κεφαλαίου, κοινώς το Ταμείο θα μπορεί να καλύπτει τις ΑΜΚ και σε τιμές δραματικά χαμηλότερες από τις προηγούμενες αυξήσεις.
Επειδή θα υπάρξουν reverse split π.χ. 10 προς 1 είναι προφανές τι πρόκειται να συμβεί.
Τα warrants “μηδενίζονται”
Η νέα ανακεφαλαιοποίηση μηδενίζει την αξία των warrants.
Τα warrants επειδή δεν θα μπορέσουν να εξασκηθούν θα μηδενίσουν.
Είναι πολύ δύσκολο να αλλάξουν τους όρους εξάσκησης και αν παραμείνουν οι ίδιοι όροι όπως η λογική αναφέρει αυτό σημαίνει αξία warrants μηδέν, θα είναι ένα άχρηστο επενδυτικό προιόν…κατάλληλο μόνο για τον επενδυτικό σκουπιδοτενεκέ.
Πως θα υλοποιηθεί η διαδικασία ιδιωτικοποίησης των τραπεζών σε επόμενη φάση;
Η διαδικασία ιδιωτικοποίησης των τραπεζών θα υλοποιηθεί μέσω placement δηλαδή το ΤΧΣ σε επόμενη φάση θα πουλάει μετοχές των τραπεζών σε διεθνείς επενδυτές ή μετόχους ή υφιστάμενους ιδιώτες μετόχους.
Πέτρος Λεωτσάκος από bankingnews
Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.