26 Οκτωβρίου 2021

Σύλλογος Δανειοληπτών & Προστασίας Καταναλωτών Βορείου Ελλάδος

Ρυθμίσεις οφειλών, νόμος κατσέλη και υπερχρεωμένα νοικοκυριά

ΔΤ: Πρόταση τροπολογίας του “Πτωχευτικού Νόμου” για ενισχυμένη προστασία των πολιτών, από φορείς, συλλόγους και ενώσεις

1 min read

Δευτέρα 6 Σεπτεμβρίου 2021

Ενώ η ελληνική οικονομία συνεχίζει αδιάκοπα την πτωτική της πορεία, το αδιέξοδο στα θέματα των “κόκκινων δανείων” γίνεται ολοένα και μεγαλύτερο, κυρίως εξαιτίας των κυβερνητικών επιλογών που επιμένουν να λαμβάνουν υπόψη τους τα συμφέροντα των Τραπεζών και όχι των πολιτών.

Έχοντας άμεση γνώση των προβλημάτων της οικονομίας και των πολιτών, ο Σύλλογος Δανειοληπτών & Προστασίας Καταναλωτών Βορείου Ελλάδος, μαζί με:

το Κ.ΕΛ.ΔΑ. Κόμμα Ελλήνων Δανειοληπτών,

το Ενιαίο Παλλαϊκό Μέτωπο – ΕΠΑΜ,

το Κίνημα Δικαιοσύνης,

και τον Εμπορικό Σύλλογο Θεσσαλονίκης,

κατέθεσαν τη βδομάδα που πέρασε στο Ελληνικό Κοινοβούλιο πρόταση τροποποίησης του Πτωχευτικού Νόμου με σκοπό την αντιμετώπιση των προβλημάτων του Πτωχευτικού Νόμου.

Όπως τονίζει η επιστολή που συνοδεύει την πρόταση, το υπάρχον πλαίσιο του Νέου Πτωχευτικού νόμου, όπως είναι σήμερα, λειτουργεί μονάχα ως εφαλτήριο για τη συνέχιση των πλειστηριασμών των περιουσιών χιλιάδων συμπολιτών μας και επιτρέπει στα χρηματοδοτικά ιδρύματα και στην Κυβέρνηση να επιδεικνύουν υψηλή αναλγησία και κοινωνική αδιαφορία. Το αποτέλεσμα είναι η γενική δυσλειτουργία της κοινωνίας και ως συνέπεια, της οικονομίας.

Ο στόχος της τροποποίησης που προτείνουμε είναι, αντίθετα, να ενισχυθεί η προστασία των πολιτών που αντιμετωπίζουν την πολυετή κρίση:

α) θέτοντας ως προϋπόθεση την υποβολή πρότασης ρύθμισης από τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα και

 

β) απομονώνοντας και καταργώντας πλήρως την υποχρεωτικότητα αναγνώρισης της οφειλής σε κάθε αίτηση εξωδικαστικού συμβιβασμού.

Με την επιστολή μας καλούμε λοιπόν την Ελληνική Βουλή και τα μέλη της να αντιληφθούν την ανάγκη της τροπολογίας και να καλέσουν για την ψήφιση και την εφαρμογή της. Καλούμε επίσης τα ελληνικά ΜΜΕ να τη δημοσιεύουν και να τη θέσουν υπό συζήτηση.

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της επιστολής και της προτεινόμενης τροποποίησης:

Αξιότιμες/οι Κυρίες και Κύριοι βουλευτές, αντιπρόσωποι των Ελλήνων πολιτών,

Με αυτή την επιστολή σας ενημερώνουμε για την πρόταση τροποποίησης του Άρθρου 5 του Ν. 4738/2020 που έχει καταθέσει εδώ και μήνες ο Σύλλογός μας, η οποία έχει σκοπό την αντιμετώπιση δύο βασικών προβλημάτων του Πτωχευτικού Νόμου, να ενισχύσει την προστασία των πολιτών που αντιμετωπίζουν την πολυετή κρίση και να επαναφέρει το χαμένο αίσθημα της δικαιοσύνης, που τόσο έχει ανάγκη η κοινωνία μας.

Είναι νομίζουμε αυτονόητο πως η εξαιρετικά δύσκολη κατάσταση στην οποία έχει περιέλθει το μεγαλύτερο μέρος του πληθυσμού της χώρας μας, λόγω της πανδημίας, της πολύχρονης οικονομικής κρίσης και των πολλαπλών προσφάτων προβλημάτων και καταστροφών, κάνει επιτακτική την ισχυροποίηση του νομικού πλαισίου υπέρ των δοκιμαζομένων πολιτών και όχι κατά, όπως δυστυχώς συμβαίνει μέχρι σήμερα.

Το υπάρχον πλαίσιο του Νέου Πτωχευτικού νόμου, όπως είναι σήμερα, λειτουργεί μονάχα ως εφαλτήριο για τη συνέχιση των πλειστηριασμών των περιουσιών χιλιάδων συμπολιτών μας, καθώς επιτρέπει στα χρηματοδοτικά ιδρύματα και στην Κυβέρνηση να επιδεικνύουν υψηλή αναλγησία και κοινωνική αδιαφορία.

Αμέτρητες οικογένειες βρίσκονται ήδη ή κινδυνεύουν να βρεθούν στους δρόμους, ενώ πλησιάζει ένας ακόμη χειμώνας με ανεργία, φτώχεια, κρούσματα, νεκρούς και αναμενόμενες φυσικές καταστροφές εξαιτίας της κλιματικής αλλαγής, πλημμύρες και ακραία καιρικά φαινόμενα. Όλα αυτά υπό την άδικη κρατική και τραπεζική δικαιολογία ότι “οι δανειολήπτες δεν αποδέχονται τις προσφερόμενες λύσεις” του Νέου Πτωχευτικού Νόμου. Όμως δεν είναι έτσι.

Ως Σύλλογος είχαμε από τον Φεβρουάριο του 2021 προειδοποιήσει ότι οι λύσεις που υποτίθεται ότι προτείνει ο νέος Πτωχευτικός, δεν προσφέρουν ούτε το ελάχιστο στην αντιμετώπιση των πολλαπλών προβλημάτων που δημιουργούνται, χειροτερεύουν αντίθετα τα πράγματα. Ο κυριότερος λόγος για αυτό είναι πως οι πολίτες βλέπουν απέναντί τους “προτάσεις” που δεν λαμβάνουν υπόψη τους την πραγματικότητα, δεν τους προστατεύουν ούτε στο ελάχιστο, και έχουν ιδιαίτερα θολό και μεροληπτικό νομικό πλαίσιο.

Προτάσεις όπως εκείνες πχ που έμμεσα επιβάλλουν “υποχρεωτικότητα αναγνώρισης της οφειλής σε κάθε αίτηση εξωδικαστικού συμβιβασμού” δεν μπορούν παρά να καλλιεργούν το αίσθημα της συμπαιγνίας κράτους και τραπεζών σε βάρος του πολίτη.

Ως άλλο παράδειγμα θα αναφερθούμε στο “στάδιο του εξωδικαστικού συμβιβασμού”, μια από τις υποτιθέμενες “λύσεις” που πρόσφερε ο νέος Πτωχευτικός Νόμος. Ως Σύλλογος είχαμε τοποθετηθεί ξεκάθαρα και για αυτό, με σχετικό Δελτίο Τύπου στις 16 Φεβρουαρίου: “Μια ακόμη ηλεκτρονική πλατφόρμα, στην οποία θα προσφεύγει ο δύσμοιρος δανειολήπτης και η μοίρα του θα αποφασίζεται από τους αλγόριθμους και την προθυμία ή μη των πιστωτών να αποδεχθούν ή όχι την αίτηση.

Πρόκειται για μια διαδικασία από εκείνες που έχουν αποτύχει πανηγυρικά στο παρελθόν, καθώς δεν είναι η πρώτη φορά που εφαρμόζεται ο εξωδικαστικός συμβιβασμός ως στάδιο διαδικασίας. Η προηγούμενη εμπειρία είναι απογοητευτική, με αποκλειστική ευθύνη των τραπεζών και της κυβερνητικής εμμονής να λυθεί το πρόβλημα της υπερχρέωσης των πολιτών με ατελέσφορα μέτρα.”

Σήμερα, ενημερωνόμαστε πως η Κυβέρνηση, ενώ παραδέχεται έμμεσα και αυτή την αποτυχία της εν λόγω “λύσης”, σκοπεύει να την επαναλάβει για ακόμη μια φορά! Σχεδιάζει νέα ηλεκτρονική πλατφόρμα για τις ρυθμίσεις κόκκινων δανείων “με βάση τη δυνατότητα αποπληρωμής των δανειοληπτών αλλά υπολογίζοντας και τη διαθέσιμη περιουσία τους”. Μια πρόταση δηλαδή ακόμη πιο άδικη και ακόμη πιο μεροληπτική σε βάρος του πολίτη.

Με τον κίνδυνο του ευτελισμού, πρέπει εδώ κάποιος να υπενθυμίσει τον ορισμό της παράνοιας, όπως τον έδωσε ο ίδιος ο σημερινός Πρωθυπουργός σε παλιότερη ομιλία του στη Βουλή: «Ο ορισμός της παράνοιας είναι να κάνεις το ίδιο πράγμα ξανά και ξανά περιμένοντας διαφορετικά αποτελέσματα» (Κυριάκος Μητσοτάκης, κατά τη συζήτηση του Προϋπολογισμού, τον Δεκέμβριο του 2017).

Αξιότιμοι εκπρόσωποι των Ελλήνων Πολιτών, είναι φανερό ότι για να αποφευχθούν τα χειρότερα για την κοινωνία και την οικονομία μας, πρέπει να δοθούν άμεσα λύσεις που θα λαμβάνουν υπόψη τους την πραγματικότητα των πολιτών, θα βασίζονται σε προτάσεις ανθρώπων που έχουν επαφή και γνώση των προβλημάτων, θα επαναφέρουν ως Αρχή τη Δικαιοσύνη και θα ενισχύουν αντί να γελοιοποιούν το θεσμικό πλαίσιο της κοινωνίας μας.

Αυτό φυσικά δεν γίνεται με κάποια πολιτική “πανάκεια” που θα διορθώνει ως δια μαγείας τα προβλήματα. Απαιτείται, αντίθετα, σειρά τροπολογιών που ρυθμίζουν το υπάρχον πλαίσιο, θα ενισχύουν το πλαίσιο δικαιοσύνης, θα βοηθούν το αίσθημα της συνεργασίας κράτους και πολιτών, και θα προσφέρουν ουσιαστική και αμερόληπτη προστασία στον πολίτη έναντι των ισχυρών συμφερόντων απέναντί του.

Σ’ αυτό το πλαίσιο, ο Σύλλογος Δανειοληπτών και Προστασίας Καταναλωτών Βορείου Ελλάδος, έχει καταθέσει ανάμεσα σε άλλα, συγκεκριμένη νομοθετική τροπολογία, που α) θέτει ως προϋπόθεση την υποβολή πρότασης ρύθμισης από τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα και β) απομονώνει και καταργεί πλήρως την υποχρεωτικότητα αναγνώρισης της οφειλής σε κάθε αίτηση εξωδικαστικού συμβιβασμού.

Σας καλούμε να τη μελετήσετε προσεκτικά και να τη φέρετε προς ψήφιση στο Ελληνικό Κοινοβούλιο:

Τροποποίηση του άρθρου 5 του Ν. 4738/2020

1. Οι χρηματοδοτικοί φορείς, όπως ορίζονται στο άρθρο 6 του Ν. 4738/2020, υποχρεούνται να υποβάλλουν στον δανειολήπτη και στον εγγυητή, εφόσον υπάρχει, έγγραφη πρόταση ρύθμισης του δανείου, ακολουθώντας τον Κώδικα Δεοντολογίας των Τραπεζών (4224/2013) εντός ενός μηνός από την υποβολή αίτησης εκ μέρους του δανειολήπτη ή του εγγυητή για χορήγηση πρότασης ρύθμισης άλλως οι χρηματοδοτικοί φορείς εντός δύο μηνών από την δημοσίευση του παρόντος νόμου υποχρεούνται να επιδώσουν στον δανειολήπτη και στον εγγυητή έγγραφη πρόταση ρύθμισης του δανείου τους ως κατωτέρω στην παράγραφο 2. Σε περίπτωση που οι αρμόδιοι ορισθέντες υπάλληλοι των χρηματοδοτικών φορέων δεν απαντήσουν με έγγραφη πρόταση ρύθμισης τιμωρούνται με φυλάκιση τουλάχιστον τριών ετών, όσο δε συνεχίζεται η άρνησή τους το αδίκημα θεωρείται αυτόφωρο. Η μη απάντηση των φορέων σε Ενώσεις Καταναλωτών σε αίτηση των μελών τους δανειοληπτών δημιουργεί επιπλέον αστική απαίτηση για αποζημίωση χρηματικής ικανοποίησης ηθικής βλάβης υπέρ των Ενώσεων τουλάχιστον για ποσόν 3.000 ευρώ.

2. Στην προτεινόμενη από τον χρηματοδοτικό φορέα ρύθμιση αφαιρούνται υποχρεωτικά οι εξωλογιστικοί τόκοι του άρθρου 150 του ν. 4261/2014 και τα ποσά που προστέθηκαν από την εφαρμογή παράνομων Γενικών Όρων Συναλλαγών (ΓΟΣ) και των τόκων επ´ αυτών των ποσών.

3. Σε κάθε περίπτωση η προτεινόμενη ρύθμιση δεν θα αποτελεί ταυτόχρονα και αναγνώριση της οφειλής. Ο δανειολήπτης ή ο εγγυητής, σε περίπτωση που δεχθεί την προταθείσα ρύθμιση, θα δύναται να επιδιώξει δικαστικά την απομείωση του ποσού της απαίτησης. Η υποχρέωση περί έγγραφης πρότασης ρύθμισης της οφειλής, ισχύει τόσο για τα δάνεια και τις πιστώσεις που είναι εξασφαλισμένα με εμπράγματη ασφάλεια όσο και για τα δάνεια και τις πιστώσεις που δεν είναι εξοπλισμένα με εμπράγματη ασφάλεια.

4. Προκειμένου να διασφαλιστεί η διαφάνεια της όλης διαδικασίας, οι προτάσεις ρύθμισης προς τους οφειλέτες – εγγυητές, γίνονται μέσα από ηλεκτρονική πλατφόρμα, όπως αυτή λειτουργεί σήμερα, δυνάμει των διατάξεων του Ν. 4605/2019. Η υποχρέωση, του πιστωτικού ιδρύματος ή της εταιρίας ειδικού σκοπού που απέκτησε την απαίτηση, να προτείνει στον εκάστοτε οφειλέτη ρύθμιση της οφειλής του είναι ανεξάρτητη από το ποσό της απαίτησης.

5. Η υποχρέωση έγγραφης πρότασης ρύθμισης του δανείου κατά τα ανωτέρω, είναι ανεξάρτητη από το εάν η μεταβιβασθείσα απαίτηση είναι επίδικη ή εάν ο δανειολήπτης ή ο εγγυητής έχουν κριθεί μη συνεργάσιμοι κατά την έννοια της παρ. 2 του άρθρου 1 του ν. 4224/2013, όπως αυτή ισχύει.

Ο δανειολήπτης και ο εγγυητής υποχρεούνται να απαντήσουν εντός προθεσμίας δύο (2) μηνών από την υποβολή της πρότασης ρύθμισης του δανείου εάν αποδέχονται την προταθείσα ρύθμιση. Σε περίπτωση που ο δανειολήπτης και ο εγγυητής δεν αποδεχθούν την πρόταση ή περάσει άπρακτη η παραπάνω προθεσμία τότε ο χρηματοδοτικός φορέας δύναται είτε να επιδιώξει της είσπραξη της απαιτήσεως του δια ατομικής εκτελέσεως είτε δια υποβολής αίτησης κήρυξης πτώχευσης του οφειλέτη και του εγγυητή με τις διατάξεις του παρόντος νόμου. Σε κάθε όμως περίπτωση ατομικής εκτέλεσης ή υποβολής αίτησης κήρυξης πτώχευσης ο οφειλέτης ή και ο εγγυητής μπορούν να προβάλλουν τις ενστάσεις τους κατά την παράγραφο 2 ως ανωτέρω σε κάθε στάδιο. Η υποβολή των ενστάσεων της παραγράφου 2 ως ανωτέρω μόνον από τον πρωτοφειλέτη καλύπτει και τον εγγυητή και το αντίστροφο.

Κύριε Πρόεδρε της Ελληνικής Βουλής, Αξιότιμοι εκπρόσωποι των Ελλήνων Πολιτών,

Σας καλούμε να αντιληφθείτε τα πολλαπλά οφέλη της παραπάνω τροπολογίας, και να καλέσετε για την ψήφιση και την εφαρμογή της. Είναι το ελάχιστο που απαιτεί η ευθύνη σας ως εκπρόσωποι των Ελλήνων Πολιτών και θεματοφύλακες της Ελληνικής Δημοκρατίας.

Από την πλευρά μας σας διαβεβαιώνουμε ότι θα συνεχίσουμε να εργαζόμαστε για την προστασία των συμπολιτών μας και για την τελική επικράτηση του Δίκαιου και του Ορθού προς όφελος όλων.

Σύλλογος Δανειοληπτών και Προστασίας Καταναλωτών Β. Ελλάδος

Copyright © All rights reserved. | Newsphere by AF themes.