25 δισ. ευρώ σε 5 χρόνια από Ρωσία για αμυντικές βιομηχανίες, λιμάνια, δίκτυα κλπ

Υψηλό ενδιαφέρον αγοράς για συγκεκριμένους τομείς και συγκεκριμένες κρατικές εταιρείες επιδεικνύει η Ρωσία και έχει ήδη καταθέσει ή πρόκειται να καταθέσει προτάσεις. Σύμφωνα με πληροφορίες οι προτάσεις της Ρωσίας θα συζητηθούν στο 1ο Ελληνο-Ρωσικό Οικονομικό Φόρουμ με θέμα «Ελλάδα – Νέες Δυνατότητες Επενδυτικής Συνεργασίας». που διοργανώνεται από το Ελληνο-Ρωσικό Εμπορικό Επιμελητήριο (ξεκινά αύριο) στη Μόσχα.

Οι ρωσικές εταιρίες έχουν ήδη καταθέσει προτάσεις εξαγοράς του πλειοψηφικού ποσοστού σε ΔΕΠΑ και ΟΣΕ και ετοιμάζονται να καταθέσουν προτάσεις για αγορά τουλάχιστον τριών λιμένων στην κεντρική και δυτική Ελλάδα, όπως επίσης ενδιαφέρονται στο χώρο των αμυντικών βιομηχανιών να αγοράσουν μία εκ των ΕΛΒΟ, ΕΑΣ, αλλά και να επενδύσουν για την δημιουργία εργοστασίου κατασκευής αεροσκαφών, δηλαδή μια δεύτερη ΕΑΒ (αφού η ΕΑΒ έχει κρατηθεί εκτός του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων).

Αυτό βέβαια σε περίπτωση που κερδίσουν το πρόγραμμα του νέου εκπαιδευτικού αεροσκάφους προωθημένης εκπαίδευσης (ΝΑΠΕΕ) της ΠΑ, όπου έχουν καταθέσει υποψηφιότητα για το ΥΑΚ-130 το οποίο είναι το ακριβές δίδυμο αεροσκάφος με το ιταλικό Μ-346 της Alenia, αλλά στην … μισή τιμή!

Για ΕΛΒΟ και ΕΑΣ είναι διατεθειμένη η Ρωσία να δαπανήσει σημαντικά ποσά με την κρατική εταιρεία Rosoboronexport να έχει έτοιμο project plan που να προβλέπει έναν καθαρά εξαγωγικο χαρακτήρα στις δύο εταιρείες.

Για την ΕΛΒΟ το ιδιαίτερο ελκυστικό χαρακτηριστικό της, όπως αναφέρουν ρωσικές πηγές, είναι το χαμηλό χρέος της και οι δυνατότητες επέκτασης των κατασκευαστικών προγραμμάτων της. Για τα ΕΑΣ πολλά θα κριθούν από το αν η ακίνητη περιουσία της εταιρείας θα περιληφθεί στα υπό αποκρατικοποίηση στοιχεία.

Για τις άλλες εταιρείες και ειδικά για τον ΟΣΕ, μόνο ο ρωσικός οργανισμός σιδηροδρόμων έχει υποβάλλει συνολική πρόταση αγοράς ολόκληρου του οργανισμού μαζί με την “ ΤΡΑΙΝΟΣΕ σε αντίθεση με την γαλλική εταιρεία σιδηροδρόμων και μια ρουμανική που θέλουν να τεμαχίσουν την εταιρεία και να πάρουν μόνο τα φιλέτα.

Σημαντικό ενδιαφέρον έχουν επιδείξει και για τα ναυπηγεία: Η Ελευσίνα ή έστω μόνο το Νέωριο από τον όμιλο, αλλά και τα ΕΝΑΕ τα οποία “υποφέρουν” από αναξιόπιστο ιδιοκτησιακό καθεστώτα εδώ και χρόνια, βρίσκονται στο μικροσκόπιο των ρωσικών ναυπηγείων της Βόρειας Θάλασσας.

Η συνολική οικονομική αξία των προτάσεων των ρωσικών εταιρειών δεν μπορεί να υπολογιστεί επακριβώς, αλλά ξεπερνά τα 15 δισ. ευρώ σε πρώτη φάση, ενώ οι ίδιοι οι Ρώσοι υπολογίζουν πως λόγω των υπεραξιών που θα αποκτηθούν θα επιτραπεί η επένδυση τουλάχιστον άλλων 10 δισ. ευρώ σε ορίζοντα πενταετίας.

Kαι το σημαντικότερο, ίσως, όλων: Η Ρωσία δεν ενδιαφέρεται αν θα είμαστε εντός ή εκτός ευρώ για α προχωρήσει σε αυτές τις επενδύσεις, ίσως το ακριβώς αντίθετο: Δεν θα ήταν καθόλου αρνητικό να είχαμε υιοθετήσει εθνικό νόμισμα, αφού η αξία των επενδύσεών της θα ήταν πολλαπλάσια.

Για τη διοργάνωση του Φόρουμ με το Επιμελητήριο συνεργάζονται στη Ρωσία το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο της Ρωσίας, η Ρωσική Ένωση Βιομηχάνων και Επιχειρηματιών, η Ένωση Ρωσικών Τραπεζών, το Επιμελητήριο της Μόσχας, ενώ στην Οργανωτική Επιτροπή θα συμμετάσχουν επιφανείς Ρώσοι επιχειρηματίες και αξιωματούχοι των υπουργείων Βιομηχανίας και Άμυνας.

Από την ελληνική πλευρά, στη διεξαγωγή του Φόρουμ συνεργάζονται με το Ελληνο-Ρωσικό Εμπορικό Επιμελητήριο και στηρίζουν τη διοργάνωσή του το Χρηματιστήριο Αθηνών, Attica Finance, Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων, ενώ βασικοί συνεργαζόμενοι φορείς είναι ο ΣΕΒ, Invest in Greece, Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου ΑΕ και Τράπεζα Κύπρου.

Defencenet